Matlaging

høstbilder barnehagen 2009 002Barna får alle måltider i barnehagen.
Vi legger stor vekt på matlaging i barnehagen, både på hvilke råvarer vi bruker og hvordan vi tilbereder maten. Alt blir laget fra grunnen av og vi unngår bruk av sukker og ferdigprodukter. Sammen med barna blir maten tilberedt hver dag.

 

 

bilde
Vi bruker stort sett bare økologiske og biodynamiske råvarer.
Vi har vår egen lille urtehage med urter som blir brukt både i maten og til te.
Vi har kornkvern på den store avdelingen hvor kornet blir malt til mel og brukt i de gode brødene våre.

 

høstbilder barnehagen 2009 014

MENY FOR BLOMSTERGLØTT  2016/2017

MANDAG:
GRØT Havregrøt med smør og eplemos. (evnt. hirsegrøt, risgrøt)
TIRSDAG:
GRØNNSAKSRETT Gratinert grønnsaksrett med paprika, squash, gulrøtter, brokkoli, pasta og hjemmelaget hvit saus.
ONSDAG:
PASTA / RIS MED GRØNNSAKSSAUS Saus laget av gulrøtter, blomkål, brokkoli, løk, purre, røde linser, tomatpuré, hermetiske tomater m.m.
TORSDAG:
GRØNNSAKSPIZZA
FREDAG:
GRØNNSAKSSUPPE Laget av gulrøtter, poteter, blomkål, brokkoli, løk, purre, kikerter. Av og til tilsettes fløte, andre ganger tilsettes tomat.

Til frokost serveres hjemmebakt brød/rundstykker med gulost og gjerne paprika eller agurk. Til drikke har vi urte – te. Enkelte dager serveres også havregrøt.
Til ettermiddagsmåltidet serveres hjemmebakt brød/rundstykker med pålegg. Pålegget kan være gulost med paprika eller agurk, bananskiver, avocadopålegg, jordbærost, italiensk salat, bønnepostei, naturell smøreost m.m. Til drikke har vi vann eller urtete.

MENY FOR STJERNEGLIMT OG SOLTOPPEN  2015/2016

Mandag : Ristet brød/pizzasnurrer

Tirsdag: Grønnsaksmåltid/ovnsbakte/pasta med grønnsakssaus

Onsdag: Musli, eller grøt

Torsdag: Baking, rundstykker/pitabrød/horn/scones..

Fredag: Grønnsaker på wok / pannekaker/ute på bål


Før eventyret har vi et ettermiddagsmåltid med rester fra lunsjen, eller brød måltid og på slutten av dagen har vi et frukt og drikke. Vi drikker stort sett urtete, uten sukker, eller eplejuice med vann når det er fest. I løpet av dagen får barna drikke vann utenom måltidene.
Vi opplever at barna spiser godt og mye etter hvert som de blir kjent med våre matvaner.
Målet vårt er å ha et godt,næringsrikt og variert kosthold som er vesentlig og viktig i barneårene.

OPPSKRIFTER FRA BARNEHAGEN

STJERNEGLIMT`S OPPSKRIFTER
GRØNNSAKSRETT MED FETAOST
1 paprika, 1 purre, 1 brokkoli, 5-6 gulrøtter, ca. 1 kg poteter og 1 stort glass med fetaost
Skrell potetene og del dem i terninger. Stekes i olje i ildfast form i stekeovnen i ca. 40-45 min. på 200grader.
Del paprika og purre i små biter og la det surre i litt olje i en gryte. Tilsett deretter gulrotterninger og brokkolibuketter, og la alt koke i ca. 20 minutter. Bland i de ferdigstekte potetene, og hell tilslutt over fetaosten. Smak til med krydder.

TOMATSAUS
1 løk, 1 purre, 1 brokkoli, 500 g gulrøtter, 1 dl linser, 1 glass tomatpuré, 2 bokser hakkede tomater, Hvitløk, Rapsolje, Grønnsaksbuljong
Grønnsakene vaskes og skjæres i biter. ( kan med fordel skjæres i store biter)
Varm rapsolje i en gryte og ha i løk, hvitløk og purre. Surres en liten stund. Tilføy brokkoli og gulrotbiter. Bland så i tomatpuré og hakkede tomater.(skyll glass og bokser med litt vann og ha det oppi også).

Krydres med litt salt og buljong og la det småkoke til gulrotbitene er møre. Moses med stavmikseren til en jevn saus. Krydre etter behov.
Serveres til pasta, med litt reven ost oppå. Sausen smaker også godt på hjemmelaget pizza eller som fyll i pizzasnurrer.

GRØNNSAKSPAI I LANGPANNE
Paideig: 300 g smør, 450 g grovt og fint hvetemel og 4 ss. vann
Smør og hvetemel smuldres, og vannet tilsettes. La deigen stå i kjøleskapet i minst 1 time. Forstek paideigen i lang panne i 10 minutter på 200 grader.
Brokkoli, paprika og purre surres i litt olje i en gryte og så fordeles dette utover paideigen.
Pisk 8 egg sammen med 5 dl melk og litt salt og pepper og hell denne blandingen over. Dyss på ca. 3 dl ost.
Paien stekes i ovnen i 25 minutter på 180 grader.

HJEMMELAGET ITALIENSK SALAT
Ca. ½ hodekål kuttes i strimler, 2-3 gulrøtter raspes. Sylteagurk kuttes i strimler.
2-3 epler kuttes i små biter
Alt blandes sammen. Tilsett litt saft fra sylteagurkene og bland inn 2 poser med majones.
Smaker godt på nybakte rundstykker eller nystekt brød.

BARNEHAGENS GRØNNSAKSPIZZA
Deig: 2,5 til 3 dl lunkent vann. 1 halv pk. gjær, ca. 3 spiseskjeer olje og litt salt
Mel hvete og spelt 50/50 til deigen er smidig.
Elt deigen i 5 minutter, la heve i ca. en time eller til deigen er dobbelt så stor.
Deigen kan også som vi gjør i barnehagen settes dagen før. Da bruker du samme mengde vann, salt og olje, men vannet skal være kaldt og du bruker en liten bit med gjær. Viktig at deigen ikke hever mer enn 12 timer da den kan begynne gjære og får en sur smak og lukt.
Fyll: 2 gulerøtter raspes, 1 halv brokkoli raspes, 1 gul løk hakkes, 1 halv purre i ringer, 2/3 spiseskjeer tomatpuré, 1 liten boks eller en halv boks hakkete tomater. 1 fedd hvitløk hakket, litt krydder etter smak, oregano, urtekrydder, salt.
Fres løk, hvitløk og purre i olje eller smør, tilsett raspede gulerøtter og brokkoli og fres litt til før du tilsetter tomater og tomatpuré. La det småkoke i ca. 10-15 minutter mens du kjevler ut bunnen.
Legg fyller på toppen. Om det er mye væske i så prøv å ikke få for mye av dette på pizzabunnen.
Ha ost på toppen og stek ved 210 grader midt i ovnen i ca. 20/25 minutter, eller til osten er smeltet og gylden.
I denne retten kan du også ha mais eller du kan rive litt andre grønnsaker som blomkål å ha i også.

BARNEHAGENS BESTE MUSLI
5-6 epler, 4-5 bananer, 3 liter melk, havregryn, hveteflak, bygg flak og solsikkekjerner
Kutt epler og bananer i passelige biter. Bland med havregryn, hveteflak, bygg flak og solsikkekjerner, og hell melken over. La det stå og svelle en stund. Blir müslien for tykk så sper man på med litt ekstra melk. Om müslien blir for tynn så kan man tilsette mer av havregryn eller hveteflak. Serveres med et dryss av rosiner. (denne oppskriften er beregnet ut i fra 10 barn og 2 voksne)

KVARK (pålegg)
1-2 liter kefirmelk
Legg et helt rent kjøkkenhåndkle i en stor sil og hell oppi kefirmelken. La det dryppe av seg over natten i en bolle.
Ostemassen tas ut av kjøkkenhåndkleet, og smakes til med hvitløk. Man kan også smake til med friske eller tørkede urter.
Ostemassen kan eventuelt røres litt mykere med litt melk eller fløte.
Kvark smaker nydelig som pålegg på rundstykker og brød, og det kan også anvendes som fyll i pai.

AVOKADORØRE (pålegg)
1 stor moden avokado, 1 fedd hvitløk: 100 g kvark eller kremost, for eksempel Philadelphia naturell
Mos avokadoen med en gaffel i en bolle. Tilsett presset hvitløk. Rør osten myk og bland til slutt alt sammen.
I stedet for avokado kan man for eksempel bruke jordbær/bringebær.

BYGGAVKOK
Denne drikken smaker nydelig på kalde dager.
3 ss. byggryn kokes i 1 liter vann i ½ time. Drikken kan smaksettes enten med solbærråsaft, eplesaft eller saften av ½ sitron. Kokt med stjerneanis og tilsatt presset appelsinsaft smaker også godt.

Lykke til med matlaging hjemme sammen med barna 🙂
Håper det smaker!